• Gratis verzending vanaf €40
  • Experience store open op vrijdag en zaterdag van 10u - 17u
  • WhatsApp: +32 (0) 473 35 59 43

5 Tips om succesvol vanop afstand te werken

Op afstand werken wordt de laatste jaren steeds meer en meer aanvaard binnen de bedrijfscultuur en is sinds 2020 de norm geworden. Het is ook hierdoor dat vele mensen een carrière kunnen uitbouwen die ze nooit voor mogelijk hielden. Het grote geheim van succesvolle thuiswerkers? Geconnecteerd zijn. Niet enkel met je collega’s en jezelf maar ook met anderen.

Pas op want er zijn ook uitdagingen en valkuilen die met remote werken gepaard gaan. Daarom hier enkele tips om succesvoller te werken van thuis.

 1. Contacteer mensen, niemand weet hoe het met je gaat buiten jijzelf

Heb je slecht geslapen, ruzie gehad thuis of gewoon een slechte dag? Wanneer je op kantoor werkt, kunnen je collega’s vaak al zien aan de manier waarop je je computer opstart of je koffie drinkt in wat voor bui je bent en vragen ze vaak hoe het met je is. In je thuiskantoor ziet niemand dat en stelt bijgevolg ook niemand de vraag hoe het met je gaat.

Daarom is het belangrijk wanneer je vanuit thuis of op afstand werkt om jezelf te laten horen als het minder gaat. Zeg het gewoon! We kunnen helaas virtueel nog geen gedachten lezen. Dit vraagt wel wat lef en mentale maturiteit om je collega’s aan te spreken en te vertellen hoe het gaat. Probeer het liever vandaag dan morgen en evalueer hoe je je achteraf voelt

2. Leer de gevoelens van het niet omringd zijn met mensen te begrijpen

Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens. Vele tech bedrijven hebben hier op ingespeeld door applicaties en software te ontwikkelen om mensen die op afstand werken toch met elkaar in contact te houden. Zo denk je maar aan Skype, Slack, Facebook, Instagram, etc. Dit kan je een vals gevoel geven van niet alleen zijn want je bent in realiteit wél alleen.

Het missen van sociaal contact kan nefast zijn voor je eigen gezondheid. Zo toont deze studie van Science aan dat er een sterk bewijs is tussen sociale relaties en gezondheid. Vraag jezelf eens af, wanneer je gedurende lange tijd alleen vertoeft, hoe je jezelf voelt? Het is niet ondenkbaar dat gevoelens van isolatie, depressiviteit en futloosheid in je gedachten opkomen.

Daarom deze tip om succesvoller van op afstand te werken: als je je partner of kinderen niet elke dag een knuffel kan geven, zoek mensen om een sociale relatie mee uit te bouwen.

En voor ik het vergeet: je hond, kat of ander huisdier knuffelen is zéker aan te raden!

3. Trek grenzen en hou werk stress uit je thuis

Wanneer je altijd van thuis uit werkt, is het belangrijk om het thuis zoveel mogelijk stress-vrij te maken. Dit is natuurlijk niet zo evident. Zorg ervoor dat je een duidelijke scheiding creëert tussen werk en privé. 

Indien je op een kantoor werkt, is het makkelijk om de deur achter je dicht te doen en *poef* we gaan over op privé modus. Thuis is dat niet zo makkelijk als je keuken of tafel dienst doen als bureau of meeting room.

Hier enkele tips:

  • Verander je outfit. Douche jezelf ‘s ochtends en trek kleding aan die je normaal op een kantoor of afspraak ook zou dragen. Zo stel je je hersenen in om aan je werkdag te beginnen.
  • Probeer op vaste tijdstippen te werken en pauzes in te lassen. Drink even ergens anders in huis je tas koffie, lunch om 12u (niet achter je bureau) en dan nog eens een middag pauze rond 15u. Zo blijf je een vast ritme behouden.
  • Zit je werkdag er op? Klik op de knop ‘shut down’ om zo je werkdag virtueel en in realiteit af te sluiten.

Het veranderen van je kleding, het stellen van duidelijke grenzen wanneer je werkt en wanneer niet maar zeker ook het afsluitritueel, zullen je helpen om beter vanuit thuis te kunnen werken.

4. Wees dankbaar voor wat je hebt

Werken van waar je maar wilt, klinkt geweldig toch? Een koffiebar, bibliotheek, coworking space, you name it. Allemaal omgevingen die je bakken vol inspiratie geven om volop aan de slag te gaan. De keerzijde is, zoals de meeste dingen die je elke dag doet, dat je durft vergeten waarom je het in de eerste plaats bent gaan doen. (Lees: in deze Corona-crisis tijden hebben we hier niet zelf voor gekozen maar moeten we het er bijnemen).

Ben je vanop afstand gaan werken omdat je je collega’s of je baas niet meer kon uitstaan? Was je het beu om elke dag in die tergend vermoeiende file te gaan staan? Was je die ochtendrush beu om altijd op tijd op je werk te geraken? Vertragingen van NMBS helpen daar natuurlijk ook niet bij als je afhangt van ons openbaar vervoer.

Ook hier om uit te blinken tijdens je remote werk: wees dankbaar voor wat je hebt! Een gevoel van dankbaarheid heeft een positieve invloed op je zijn én motivatie.

5. Zet al je apparaten af op het einde van de dag

Anno 2020 kunnen de meeste mensen perfect vanuit thuis werken door alle digitale communicatiekanalen die voorhanden zijn. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je een hele dag notificaties en meldingen krijgt van Facebook, WhatsApp, Zoom, Skype, etc. Je wordt een hele dag overladen met digitale plingetjes en pop-ups.

Het probleem dat hierdoor ontstaat is dat je nooit echt kan deconnecteren (ook niet van je werk dus). Het gevolg hiervan is dat je waarschijnlijk nog meer stress krijgt. Ben je ‘s avonds in je zetel geploft en krijg je nog een e-mail van een klant binnen? Dan begint zich vaak het scenario al af te spelen in je gedachten of je dit nu nog snel om 21u gaat afwerken of niet. Meestal met als gevolg dat je eerst nog een heel intern dilemma moet oplossen: lekker chillen in de zetel of nog die opdracht afwerken?

Om deze onnodige stress te vermijden, zet je daarom voor jezelf best een virtuele maar harde ‘out of office’ op. Zet duidelijke grenzen wanneer je wel en niet beschikbaar bent. De makkelijkste manier? Zet je telefoon en computer gewoon af of op vliegtuigstand.

24/7 werken heeft nog nooit een mens veel goed gedaan dus doe dit jezelf dan ook niet aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *